Tuesday, September 28, 2010

Life Lesson #1 : Jangan menipu, nanti kantoi.

tiba-tiba je nak buat edisi pengajaran di sini. ghiler. tak idea aku nak ber-blog setelah sekian lama tak menghadap blogspot. tapi takpe, hari neh aku ada masa yang sangat banyak nak melalut dan merepek. sila buka mata seperti lampu vespa, untuk perenggan berikutnya.

siapa yang tak pernah menipu, cepat mengaku ?! bohonglah kalau korang cakap, sekalipun tak pernah menipu. kita manusia biasa, bukan sempurna. lelaki perempuan sama je. tapi kalau nak tipu tu, janganlah tipu benda yang besar-besar dan bukan-bukan. sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah jua. tapi, orang sekarang neh, yang lecehnya, bila dah terkantoi menipu, dia tak nak mengaku. lebih teruk, dia cipta pulak satu cerita lain, untuk menyokong penipuan dia yang lepas, dan melepaskan diri dari terkantoi. dasat, bukan?

kita hidup dalam dunia neh bukan berseorangan. kita kongsi menghirup udara dengan makhluk tuhan yang lain. daripada anda nak hidup susah, kerana perlu ingat setiap pembohongan yang diberitahu, lebih baik anda relax je, tak perlu berbohong. jadi hidup tak perlu nak gusar.

(dedikasi buat 3 orang penipu terunggul yang pernah aku jumpa... anda tahu siapa anda!)

4 comments:

cik aiLebiu said...

yaaa semua org pernah menipu..sokong!! budak kecik tadika blum lepas pun dh pandai menipu..huhu...

fie said...

yeah, tapi jgn lew sampai 24/7 nk menipu. 10 ckp 11 bohong.
kan?
tipu benda kecik2 yg remeh dan tak penting sdh lew.

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Menipu itu amalan orang munafik! Nauzubilahiminzalik... jgn la kita jd mcm tu kan Fie kan.. Sudahnya kita jugak yg susah nanti.

p/s : dulu time muda2 klu ada org ngorat yg akak tak berkenan, akak selalu tipu akak dah anak 2...hahhaa...tak tau la apa hukumnya.

Teacher Hafizah said...

hi fie. congrats for the new blog. hehehe.
btol tu. jangan menipu, nnt kantoi

Related Posts with Thumbnails